Marktaandeel zoekmachines 2006

July 31st, 2006 - Posted by Ulco in Statistieken

Iemand vroeg mij laatst of ik een adres wist waar het marktaandeel van zoekmachines in Nederland te vinden was. Het enige wat ik op dat gebied ken is de nationale searchengine monitor van Checkit & RM Interactive. Aangezien dat onderzoek (voor zover ik weet) offline gebeurt met behulp van een soort enquete (januari 2006 1297 deelnemers) is het niet echt representatief voor het “echte” internetbezoek.

Zelf hou ik statistieken bij van een groot aantal Nederlandse websites, in totaal 257 stuks die in de periode van 27 mei 2006 tot 27 juli 2006 ruim 12,8 miljoen bezoekers (visits) genereerde. Uit die statistieken kom ik zelf op de volgende data:

Herkomst van bezoekers

Van alle bezoekers kwam 54,29% op een website terecht via een zoekmachine. 20,06% van alle bezoekers werd doorgestuurd via een link en 25,65% van alle bezoekers kwam direct op de website terecht (van deze bezoekers was geen referer informatie aanwezig).

herkomst bezoekers

Marktaandeel zoekmachines

Voor het berekenen van de marktaandelen heb ik de 5 grootste Nederlandse zoekmachines gebruikt (dezelfde als die Checkit noemt) namelijk Google, MSN, Ilse, Lycos en Yahoo. Zoals in de grafiek hieronder te zien is is de data niet echt duidelijk meer te noemen. Google overheerst de Nederlandse markt dusdanig dat voor de andere zoekmachines letterlijk geen plaats meer is. (Nieuwe grafiek met dank aan Hans)

Marktaandeel zoekmachines

  • Google 89,12%
  • MSN 6,7%
  • Ilse 1,75%
  • Lycos 0,51%

Yahoo 0,34%

Vinden.nl en Zoeken.nl

De oplettende lezer zal opmerken dat Vinden.nl & Zoeken.nl in mijn data ontbreken. Dat is bewust gedaan aangezien beide zoekmachines geen echte zoekmachines zijn maar zogenaamde meta zoekmachines, dit wil zeggen dat ze geen eigen database gebruiken maar de data van andere zoekmachines gebruiken. Ook de werkwijze van beide “zoekmachines” is dusdanig dat ze m.i. geen plaatsje verdienen. Zouden ze wel meedoen dan zouden ze op respectievelijk 0,95% (vinden.nl) en 0,62% (zoeken.nl) uit komen.

MSN versus Google

Het gerucht gaat dat MSN voornamelijk door de jeugd gebruikt wordt. Om dit eens te bekijken heb ik geprobeerd zoektermen te clusteren om zo te onderzoeken op wat voor deelgebieden voornamelijk gezocht werd. Gezien de zoektermen lijkt dit aardig te kloppen maar ik was (technisch) niet in staat de data zo te verwerken dat hier een (enigszins) realistische conclusie aan te verbinden was.

Conclusies

Het marktaandeel van Google is nog steeds enorm, ten opzichte van een eerdere export is MSN licht gestegen maar dit is voornamelijk ten koste gegaan van Ilse & Lycos. Gezien de bijna monopolie-positie van Google is het wat mij betreft tijd dat Yahoo zich iets meer in de Nederlandse markt gaat verdiepen. Dit is denk ik de enige zoekmachine die op korte termijn (kwalitatief gezien) de concurrentie met Google enigszins aankan. MSN timmert redelijk aan de weg maar dit gebeurt nog te veel op commercieel vlak en te weinig op kwalitatief vermogen.

Gelukkig maakt dit alles mijn werk wel makkelijker, ten slotte is het makkelijker om met één zoekmachine rekening te houden dan met 3 (of meer).

Geen reacties tot nu toe