Titels worden overbodig

April 17th, 2008 - Posted by Ulco in Optimalisatie, Toegankelijkheid

 Heading alternatief voor titelsEigenlijk is het verwonderlijk dat zoekmachines nog zoveel waarde hechtten aan paginatitels. Tenslotte valt de titel onder metadata en is dus eigenlijk onzichtbaar voor gewone bezoekers. Aan de andere kant is het ook wel weer begrijpelijk. Een <title> heeft altijd een vast format en is dus heel makkelijk te lezen voor spiders. Soort van zekerheidje voor de zoekmachine dus.

Nu is het al een tijdje zo dat bij Google een heading de functie van de titel over kan nemen. Heeft je pagina geen titel maar wel een <h1> dan wordt die getoond als link in de zoekresultaten. Waarschijnlijk neemt de heading ook qua ranking het gewicht van de titel over.

Een mooi voorbeeld is SEO Taal, bijzonder dat juist een SEO blog geen titels gebruikt maar in Google wordt de functie van de titels prima opgevangen door de headings die wel bij elk bericht gebruikt worden.

Overigens geldt de regel niet alleen voor <h1>’s maar voor elke heading. De hoogste wordt door Google gebruikt. Wat zo nu en dan wel vreemde resultaten oplevert…

Andere zoekmachines passen het trouwens ook al toe. Voor zover ik kan zien werkt Live exact hetzelfde en gebruikt Yahoo alleen <h1>’s als titelvervanger.

4 Reacties tot nu toe

  • Sandra April 18, 2008 @ 12:42 pm

    Hoi Ulco, allereerst veel succes met de vernieuwde ulco.nl!

    (Even overnieuw want de <> worden gefilterd.)

    Bij deze blogpost komt er meteen een vraag in me op. Ik ben namelijk absoluut niet van plan om de <title> weg te laten op een site. Wat ik nu meestal doe is, in de <title> (ongeveer) dezelfde belangrijke woorden gebruiken als in de <h1>. Aangezien jij nu schrijft dat onder andere Google de <title> in de zoekresultaten vervangt door de <h1> als de <title> niet aanwezig is, vraag ik me af of Google het dan niet als een te veel aan dezelfde keywords gaat zien, als je in de <title> dezelfde woorden gaat gebruiken als in de <h1>.

  • Ulco April 18, 2008 @ 4:05 pm

    Thanks Sandra, ik doe mijn best :-)

    Titles niet meer gebruiken lijkt mij ook wat drastisch. Hoe het precies zit weet ik natuurlijk niet maar ik denk wel dat als je titel en eerste heading identiek zijn dat de waarde van de heading komt te vervallen.

    Dat klinkt m.i. het meest logisch. Als je echt één specifieke woordcombinatie target met de pagina dan ontkom je er niet aan om in beide tags hetzelfde te plaatsen maar zo’n situatie komt denk ik niet vaak voor. Ik zou dus altijd proberen de titel en de eerste heading anders te vullen (zoals ik hier nu ook zoveel mogelijk doe).

    Wel iets om rekening mee te houden: De kans bestaat natuurlijk dat Google ooit de waarde van de titel zwaar gaat devalueren. Het is tenslotte metadata en ze hebben het eerder gedaan bij de description, keywords. Wat dat betreft is het dus wel handig als je in de headings toch weer die zoektermen gebruikt.

    Anders moet je straks overal je headings gaan herschrijven mocht het ooit gebeuren. Maar goed, blijft een beetje ‘giswerk’ natuurlijk..

  • Remi April 21, 2008 @ 11:26 am

    Interessante ontwikkeling, was mij nog helemaal niet opgevallen.
    “Tenslotte valt de titel onder metadata en is dus eigenlijk onzichtbaar voor gewone bezoekers.”
    In principe is het een soort meta-data, maar zeker niet onzichtbaar voor gewone bezoekers. De titel is bijvoorbeeld zichtbaar in de blauwe bovenbalk van je browser en als je meerdere programma’s open hebt staan, dus ook onderaan in de lijst met programma’s (windows).
    Verder is het het eerste en belangrijkste wat mensen in de SERPs zien en maakt een goede titel het verschil tussen wel of niet klikken. (en dus terecht een erg belangrijke rankingfactor in mijn ogen)

    Dat laatste zou de Heading dus over kunnen nemen, maar in de praktijk heb je in de titel vaak net wat meer ruimte om je bedrijfsnaam en USP’s op te nemen dan in de headings. (vaak zie je zoiets: titel = heading + bedrijfsnaam + usp)

    Het is mooi dat Google de heading gebruikt als titel als er geen titel is, maar toch zou ik iedereen adviseren om de titel gewoon even netjes in te vullen.

  • ramon December 31, 2008 @ 8:15 pm

    Titel is één van de belangrijkste punten ten aanzien van SEO. Als ik je verhaal zo lees lijkt het of het helemaal niet van belang is. ergggggg vreemd hoor.