SEO tips voor MSN

March 16th, 2006 - Posted by Ulco in Optimalisatie

De kwaliteit van MSN Search is niet bijster goed, in bijna alle onderzoeken leggen ze het af ten opzichte van Google, Yahoo en zelfs ASK. Toch moet je er als SEO rekening mee houden. Te meer aangezien MSN iets heeft wat geen enkele andere zoekmachine heeft: Een opening vanuit OS-land waar ze een marktaandeel van ongeveer 95% hebben.

De strategie die MSN lijkt te hanteren is anders dan bijvoorbeeld die van Google. Bij Google is het de bedoeling om je na een zoekopdracht direct naar de juiste informatie te sturen. Bij MSN lijkt het meer dat het de bedoeling is je op het juiste spoor te zetten. Dit blijkt onder meer uit de resultaten, waar Google je meestal doorstuurt naar een pagina verwijst MSN je naar een domein.

Waarom is dit verschil er? Dat is natuurlijk gokken, persoonlijk denk ik dat de doelen van de zoekmachines verschillend zijn. Google gaat voor techniek & kwaliteit, MSN voor snel & makkelijk.

Maar goed, nu naar het echte werk. Tenslotte willen jullie weten, niet beredeneren ;)

Links & in-anchor
Het Google-bomb principe werkt natuurlijk ook bij MSN. Het draait allemaal om links naar je pagina, meer is (bijna) altijd beter. De in-anchor (tekst waarmee gelinkt wordt) is het ontzettend belangrijk. Richt je je specifiek op één keyword: Link dan met dat keyword naar jouw website. Leuk om te weten: Links vanaf een homepage tellen veel zwaarder als links vanaf een “losse” pagina.

Sitewide links
Snel voor een keyword in de resultaten komen? Zorg voor een sitewide link (link vanaf alle pagina’s van één domein) vanaf een domein met veel pagina’s. Nadeel van sitewide links is dat ze steeds minder waard worden. Sitewide links vanaf startpagina’s (subdomeinen) kunnen juist weer een negatief effect hebben voor de korte termijn (minder dan twee maanden).

Subdomeinen
Subdomeinen verdienen speciale aandacht omdat hier iets heel grappigs mee aan de hand is. Een subdomein van een belangrijk domein kan namelijk vrijwel zonder links heel hoog scoren. Zoek bij MSN.com bijvoorbeeld eens op “ulco”, in de resultaten vind je ulco.qos.google.com. Ongeveer een jaar geleden heb ik eens naar die pagina gelinkt (en een maand later de link verwijderd). De pagina staat nog steeds in de top 10, daar is wat mee te doen ;)

Document titels
Ook voor MSN zijn de titels het belangrijkste on-page element. Gebruik per pagina als titel je keyword voor die pagina zonder toevoegingen. Heb je als titel “zoekmachine optimalisatie – ulco.nl” dan gaat de pagina over zoekmachine optimalisatie en ulco.nl. Heb je als titel “zoekmachine optimalisatie” dan gaat de pagina alleen over zoekmachine optimalisatie, dat laatste is voor MSN beter.

Keyword dichtheid
Voor Google zo goed als nutteloos maar voor MSN zeker niet, MSN is zelfs extra gevoelig voor herhaling binnen verschillende elementen. Gebruik je keyword dus in de title, h1, strong en em en ook nog een paar keer los op de pagina.

Block-level links
Microsoft heeft block-level link analysis bedacht en ze zijn trots genoeg om daar volop gebruik van te maken. Daar kun je dus je voordeel mee doen. Een link vanuit bijvoorbeeld een navigatieblok is leuk maar een link vanuit een contentblok telt vele malen zwaarder. Zorg je voor links vanuit contentblokken die ook nog eens gerelateerde content hebben dan ben je helemaal “het mannetje”. Een voorbeeld daarvan zie je bij mijn “geld lenen” stukjes en de bijbehorende website (verklaard ook mijn #2 positie voor een groot deel).

Validatie
Op de vraag of MSN lette op W3 validatie voor hun zoekresultaten kregen we als antwoord: “No comment”. Dat zegt genoeg denk ik…

De rest
Natuurlijk is er nog veel meer dat telt, maar als ik alles ga vertellen dan heb ik straks geen werk meer :-)

Geen reacties tot nu toe