Privacy policy en SEO

April 9th, 2008 - Posted by Ulco in Optimalisatie

Ik had er nog nooit van gehoord maar de aanwezigheid van je bedrijfsgegevens en een privacy policy heeft invloed op je ‘quality score’ in Adwords. Nee, dat heb ik niet net zelf bedacht. Het staat gewoon in Google’s richtlijnen:

In order to build trust with users, your site should be explicit in three primary areas: the nature of your business; how your site interacts with a visitor’s computer; and how you intend to use a visitor’s personal information, if you request it.

Dat klinkt als een ‘privacy policy’ al wordt die in de daarop volgende lijst met punten niet expliciet genoemd. Wel een aantal andere punten waaronder:

  • Openly share information about your business. Clearly define what your business is or does.
  • Distinguish sponsored links from the rest of your site content.

Die eerste lijkt me schreeuwen om een ‘about us’ pagina. Het tweede punt is niet echt gerelateerd maar vond ik gewoon mooi om erbij te zetten…

Nu is de grote vraag natuurlijk: Werkt dat ook? Dat heb ik dus even getest en het lijkt inderdaad te werken. Natuurlijk zijn er ook bij Adwords zo ontzettend veel variabelen dat ik het nooit hard kan maken maar het lijkt me dat dit er ééntje is om rekening mee te houden.

Optimalisatie

De relatie tussen SEO en SEA is twijfelachtig maar feit is dat Google sinds kort ook bij Adsense schreeuwt om privacy policies. Zo heel vergezocht is het dus niet om die regel ook door te trekken naar optimalisatie. Voor een pure content-gedreven website lijkt het me nog geen vereiste maar als ik een webshop (heej wat toevallig, die heb ik ook…) had zou ik het wel weten.

Een privacy policy dus, eventueel aangevuld met algemene voorwaarden, een over ons pagina en adresgegevens prominent gelinkt vanuit de footer. Toch lastig voor al die SEO’s die net overal ‘waardeloze’ footerlinks hebben ge-nofollow-ed (hoe zeg je dat in godsnaam in het Nederlands?).

5 Reacties tot nu toe

  • Jeroen | J8 Zoekmachine Marketing April 14, 2008 @ 9:29 pm

    Aangezien ik in de praktijk ondervind dat de Quality Score steeds meer invloed krijgt op de prestaties van een AdWords campagne denk ik dat je hier een interessant punt aangesneden hebt. Hoe lang het duurt voordat een AdWords landingpage is geladen is inmiddels ook al een variabele. Ik kan dit dus wel plaatsen. Zeker de moeite waard om dit eens te gaan testen.

    Het doortrekken hiervan naar de optimalisatie van websites… tsja, het zou best eens effect kunnen hebben. Het zal niet direct effect hebben op de posities bij competatieve zoekopdrachten verwacht ik, maar het komt de algemene betrouwbaarheid van een website zeker ten goede!

  • Ulco April 15, 2008 @ 6:03 pm

    Blijft toch lastig bij SEO dat alles zo lastig te testen is. Wat dat betreft is Adwords een zegen natuurlijk…

    Leuk trouwens om je hier te zien :-)

  • Joseph Shenouda April 22, 2008 @ 2:56 pm

    Hoi Ulco, ik heb op mijn weblog en mijn site ook maar een Privacy Policy geplaatst een tijdje geleden toen dit gerucht in de rondte ging. Kon geen kwaad denk ik.

  • no1san April 22, 2008 @ 9:43 pm

    Altijd nuttig een goede about pagina.
    http://www.ulco.nl/about :-)

    Leuk dat je weer blogt.

  • crashdieet August 10, 2011 @ 8:21 am

    Het is altijd lastig om daar achter te komen, blijven proberen