Dynamisch versus statische URLs

January 5th, 2006 - Posted by Ulco in Optimalisatie

URL’s (URI’s) hebben als doel om zich met een bron te indentificeren. De locatie waarop een document of bestand te vinden is. Niet alleen vandaag, maar ook morgen of over 10 jaar, zelfs over 100 jaar zou het document nog steeds op de positie volgens de URI te vinden moeten zijn. Tim-Berners Lee vertelt hier meer over in zijn: Cool URIs don’t change.

Hierdoor is het belangrijk om URL’s goed te kiezen en er een duidelijke stuctuur in aan te brengen. Dit alles is meteen het eerste probleem van dynamische url’s.

Problemen met dynamische url’s

Het eerste en misschien wel meest voorkomende probleem is het gebruik van session ID’s in een URI. Ten eerste is een uri niet bedoeld om data in op te slaan (wat een session ID eigenlijk is). Het tweede probleem is dat er aan een sessie vaak een tijdslimiet en/of een specifieke gebruiker is gekoppeld. Dit levert problemen op met links, bookmarks e.d.

Hetzelfde geldt voor variabelen, ook deze kunnen met de tijd veranderen. Hierdoor verandert ook de URI van het document, wat dus niet mag.

Ten derde is een URI ook bedoeld om een soort hierarchische structuur van een website aan te geven. In onderstaand voorbeeld is document A bijvoorbeeld belangrijker dan document B:

A: http://www.domein.nl/bestand-hier
B: http://www.domein.nl/submap/bestand-hier
Als je een dynamische URI bekijkt is het zo goed als onmogelijk om hier enige hierarchie in te ontdekken.

Wat nog meer niet?

Er zijn nog een aantal andere zaken die af te raden zijn voor gebruik in URI’s. Bijvoorbeeld de schrijver van het document (dit kan namelijk in de loop van tijd veranderen).

Status: Een status als klad zal sowieso met der tijd veranderen. Dus ook niet gebruiken, ook nieuw of oud kan niet.

Extensie’s: Vaak gebruikt maar eigenlijk niet helemaal correct. Veel URI’s hebben een extensie als .html of .php maar wat als html over 10 jaar afgeschaft wordt? Dan moet je of de URI wijzigen (wat dus eigenlijk niet kan) of doen alsof het html is, wat niet zo is aangezien html dan niet meer bestaat.

Denk aan zoekmachines

Ook voor zoekmachine optimalisatie zijn goede, statische URI’s belangrijk. Google zegt in haar webmaster guidelines zelf dat ze slecht overweg kunnen met dynamische URI’s (wat in de praktijk wel meevalt). Het is wel zo dat met statische URI’s veel betere resultaten gehaald kunnen worden. Hiervoor zijn al vele tests gedaan allemaal in het voordeel van de statische URL.

Geen reacties tot nu toe