Die kredietcrisis was maar even…

February 1st, 2009 - Posted by Ulco in Business, webwinkel

Zoals waarschijnlijk wel bekend is ben ik naast Gintou ook deels eigenaar van een webwinkel (-s, eigenlijk). Leuk, want dat geeft me de kans om mijn kennis nog dichter bij huis in de praktijk te brengen.

Helaas pik je ook de slechte kanten mee, terwijl we in augustus onze hoogste omzet ooit lachend verdubbelde en september weer een nieuw record vestigden kwam in oktober de kredietcrisis. De eerste maand een daling van 12% en november nog een keer 17%.

Die knallers van augustus en september begonnen een beetje op een mazzeltje te lijken. Gelukkig trok december alweer stevig aan met een plus van 28%, in onze branche is december meestal een waardeloze maand omdat je vanwege de feestdagen zomaar een week aan omzet weg kan gooien. Voor deze keer een prettige afwisseling dus :-)

In januari ging het weer goed mis, met de nadruk op goed. Ene Erica Terpstra schreef een boek over een dieet waar wij toevallig een goedkoop alternatief voor voeren. Dat ene boek klom ook nog eens op tot best verkochte boek van Nederland… Je raadt het al en het effect is het best te laten zien in onderstaande schitterende grafiek:

Wat nou crisis?

Ons omzetrecord van september vorig jaar overtroffen we afgelopen maand met een plus van alweer ruim 50 procent. Niet alleen met dank aan mevrouw Terpstra maar wel voor een aanzienlijk deel. Nog wat leuke cijfers ten opzichte van onze vorige topmaand, september 2008:

  • Ruim 80% meer bezoekers
  • Conversieratio met 22% naar beneden :-(
  • 38% meer omzet uit Adwords met slechts 19% meer bezoek
  • 140% meer bezoek uit organic search
  • Eiwit.nl bracht afgelopen maand 1150 euro aan omzet op

Langzaam maar zeker begint er een serieus bedrijf te ontstaan. Ik weet niet hoe dat voor anderen in de branche is maar ik blijf het grappig vinden dat dit allemaal kan met een (toch vrij simpele) website. Ergens blijft het toch gewoon die uit de hand gelopen hobby uit de jaren ‘90…. Ondertussen droomt Mitchel in ieder geval al van de volgende stap. Let bij die blog ook goed op het plaatje, je ziet er maar één hangen maar die van mij hangt aan de boom ernaast ;-)

3 Reacties tot nu toe

  • just Guido February 5, 2009 @ 1:28 pm

    Nette cijfers. :)

    Ik hoop binnenkort meer te lezen over hoe Mitchel/jij de logistieke kant van een webshop geheel door derden willen laten doen.

    Ik wil er zelf ook mee aan de slag… maar dan wel de lusten en niet de lasten. ;-)

  • Repelsteeltje March 13, 2009 @ 11:58 am

    Nou Nou! het wordt nog druk op dat strand :)

    Het lijkt me niet onlogisch dat juist de wintermaanden voor extra omzet zorgen. Wanneer het zonlicht ontbreekt zoeken mensen tal van oplossingen om zich goed te voelen. Wat voor categorien zie je opkomen?

    Ook een crisis kan ervoor zorgen dat men naar “feel good” opties grijpt.

    Groet!

  • John March 26, 2010 @ 6:15 pm

    Altijd handig als een bekende Bn’er helpt voor extra omzet zonder extra promotiekosten voor de onderneming.