Het bedrijfsmodel ‘website’ in 2006

December 27th, 2005 - Posted by Ulco in Business

Er mag geen twijfel over bestaan dat het bestaansrecht van een groot deel van de websites voort komt uit advertentieopbrengsten. Denk bijvoorbeeld aan websites als nu, webwereld, geenstijl maar ook de kleinere. Zelfs deze heeft naast het brengen van informatie uiteindelijk een bepaald rendement voor ogen. Nu 2006 nadert wordt het opnieuw tijd om te kijken hoe we ook in het nieuwe jaar ons bestaansrecht kunnen waarborgen.

Welk advertentiemodel ook gebruikt wordt, Cent per Mille, Cent per Click, Cent per Action of nog anders. Het zijn de bezoekers die uiteindelijk voor de inkomsten zorgen en daar draait het allemaal om. Naast het primaire doel: Het genereren van inkomsten, kun je dus stellen dat het secundaire doel het genereren van bezoekers is.

Genereren van bezoekers

Statistieken wijzen ons nogmaals op het belang van zoekmachines. 85% van de informatie wordt gevonden via een zoekmachine, naar schatting zijn zoekmachines verantwoordelijk voor 40% van het totale internetverkeer. Een speler dus die we zeker niet uit mogen vlakken. Nadeel is dat zoekmachines een derde partij die daardoor een onzekere factor is. Google kan op een dag besluiten jouw website niet meer te indexeren en daar gaan je bezoekers, en daardoor je inkomsten. Het is dus ook belangrijk verder te kijken.

Adverteren
Direct adverteren op andere interessante websites blijft interessant. Door te betalen per aantal bezoekers die een andere website doorstuurt geeft deze methode ook de meeste zekerheid. Alleen adverteren om vervolgens zelf advertenties te ‘verkopen’ is ook weer niet echt rendabel.

Goede content
Het belangrijkste blijft goede content. Een site met goede inhoud genereert vanzelf bezoekers door links en mond-tot-mond reclame. Voor 2006 blijft het belangrijkste voor het genereren van bezoekers dus om de kwaliteit van de inhoud zo hoog mogelijk te houden.

Vasthouden van bezoekers

Ook terugkomende bezoekers kunnen tellen voor een groot deel van het totaal. Wederom heb je hiervoor kwalitatief goede inhoud nodig om mensen te interesseren. Hiernaast zijn er nog een aantal andere methoden om dit te helpen.

RSS / ATOM
Voor 2005 was dit al een belangrijke, in 2006 wordt dit helemaal de nummer 1. Zogenaamde XML feeds worden steeds belangrijker om makkelijk aanpassingen en updates aan sites bij te houden. Naast de zogenaamde weblogs komt het ook steeds vaker terug op bedrijfswebsites. Met de uitbreiding van het web wordt het lastiger om interessante dingen allemaal via de browser bij te blijven houden en feeds en feedreaders zullen een steeds belangrijkere positie in gaan nemen.

Converteren van bezoekers

Het halen van bezoekers is niet het lastigste deel. Elke website kan honderden, zo niet duizenden bezoekers per dag halen. Het moeilijkste blijft het converteren van bezoekers. Hier is vaak nog veel winst te behalen, het anders positioneren van advertenties. Andere formaten om advertenties weer te geven, aantrekkelijkere advertenties en dergelijke.

Eigen wensen voor 2006

Hier zal nog veel geexperimenteerd worden in het nieuwe jaar. In het eerste deel zal voornamelijk de focus liggen op het uitbreiden van de bezoekersaantallen. Deze liggen momenteel rond de 500 uniek per dag en deze hopen we in de eerstkomende maanden toch nog wel te verveelvoudigen. Met de groei (kwalitatief en kwantitatief) van de website zal dit waarschijnlijk grotendeels vanzelf gaan.

Ook zal er nog wel wat met alternatieve advertentiemethoden getest worden, wellicht komt in 2006 de mogelijkheid om over te stappen van Adsense naar YPN of komt Microsoft ook met haar eigen programma. Misschien is de groei zelfs zo dat een overstap naar direct adverteren haalbaar is.

Met de advertentie formaten valt ook nog wel wat te doen. De formaten die nu gebruikt worden zijn over het algemeen de slechtst scorende, maar wel de minst storende. Hierin zal gewoon een goede balans gevonden moeten worden.

Geen reacties tot nu toe