Optimaliseer je eCPM van Adsense

June 5th, 2006 - Posted by Ulco in Adsense
Vertrouwelijk. U komt overeen dat u zich zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Google zult onthouden van openbaarmaking van Vertrouwelijke Informatie van de wederpartij (Google). “Vertrouwelijke Informatie van Google” omvat zonder enige beperking: (b) klikfrequenties of andere statistische gegevens gerelateerd aan de prestatie van de Site in het Programma zoals door Google aan u geleverd.

Bovenstaande maakt het mij helaas nogal onmogelijk om echt duidelijke voorbeelden te geven bij wat ik wil vertellen. Om toch een poging te doen het volgende:

eCPM Geldenlenen

De afbeelding toont de statistieken van vanochtend voor het domein geldenlenen.nl tussen 9 en 11, dus een tijdspanne van twee uur. Ik mag geen Adsense data publiceren die informatie geeft over het aantal kliks en/of pageviews maar mijn andere statistieken zeggen dat er in die tijd slechts 15 pageviews zijn geweest. Dat zou een eCPM van meer dan 350 dollar betekenen.

Wat is eCPM?
Voor diegene die het nog niet wisten. eCPM staat voor E(stimated) C(ent) P(er) M(ille), in het Nederlands zijn dit de geschatte opbrengsten per 1000 impressies (pageviews). Ter vergelijking ook nog wat Adsense data van Curacao.nl, deze gegevens zijn van 10 dagen:

ecpm curacao

Je ziet dat ik de Adsense blokken op Curacao.nl in de account heb opgedeeld in 3 kanalen om precies te kunnen zien hoe een specifiek blok presteert. Het bovenste blok levert per 1000 impressies $38,39 op, het middelste nog $18,62 en het onderste “slechts” $9,64. De hele pagina levert per 1000 pageviews dus $63,97 op, dat is gigantisch hoog. Ter vergelijking: Ulco.nl heeft een eCPM van ongeveer 1 dollar…

Factoren met invloed op de eCPM
Logischerwijs zijn er een 3-tal factoren die een directe invloed hebben op de eCPM:

  • Aantal pageviews
  • Click-through rate (percentage klikken per 100 impressies)
  • CPC (Opbrengsten per klik)

Aantal pageviews
Om een hoog eCPM te krijgen is het zaak het aantal impressies per bezoeker laag te houden. Heeft een bezoeker veel mogelijkheden om door een website te navigeren dan is de kans kleiner dat deze via een advertentie de website verlaat. Elke extra pageview is een verloren kans dat de bezoeker via Adsense de website verlaat, het kan namelijk zijn dat de bezoeker op een alternatieve pagina vindt wat hij zocht en dat maakt de advertenties overbodig.

Click-through rate
Dit heeft natuurlijk direct verband met het aantal pageviews. Bekijkt een bezoeker meer pagina’s voordat deze op een advertentie klikt dat is de CTR lager. Een hoge CTR kun je halen door alternatieve (irritante) advertentieblokken te kiezen. Uit mijn eigen onderzoek blijkt dat vierkanten (large rectangle) en Skyscrapers (160×600 pixels) verreweg het beste scoren. Het standaard bannerformaat van 468×60 pixels is met voorsprong de slechtste keus. Ook de kleurstelling van de advertentieblokken heeft invloed, zo is er bijvoorbeeld “blending”, het onopvallend maken van een advertentieblok zodat deze schijnbaar bij de site hoort. Een ander iets wat een positief effect heeft is het weglaten van de border (zelfde kleur als achtergrond), dit levert vaak makkelijk 10% extra klikken op.

Dan is er natuurlijk het trukje wat ik in mijn vorige blogpost al even kort aantipte: Heb je een site die voornamelijk bezoekers door zoekmachines heeft dan is de navigatie voor bezoekers alleen maar lastig. Een bezoeker heeft idealiter maar twee keuzes, of de website verlaten of op een advertentie klikken. De links binnen een webpagina “verhullen” kan een optie zijn om de keuze van een bezoeker in te perken.

Er zijn natuurlijk nog veel meer invloeden op CTR maar alleen daarover zou ik een heel betoog kunnen schrijven…

CPC (Cost Per Click)
Dit is natuurlijk de leukste doordat deze verreweg het lastigst te beïnvloeden is. Hoe krijg je klikken die ook daadwerkelijk wat opleveren?
Eerder gaf ik op mijn weblog al het belang van URLs aan. Achteraf bleek dat alleen voor de eerste paar bezoekers te werken, op het moment dat de Adsense bot de pagina bekijkt heeft het weinig tot geen invloed meer. Het werkt wel langer als de Adsense bot geblokkeerd is maar dit kan ook weer negatieve invloeden hebben.

Verder werkt Adsense vrijwel hetzelfde als de standaard Google algoritmen om relevatie te bepalen, titels en Hx-tags zijn het belangrijkste. Direct omliggende content heeft een grotere invloed dan de overige content (Block level elementen). Ook belangrijk om te weten is dat het bovenste Adsense blok (bovenste in de broncode) de best betalende advertenties toont, dat kun je ook deels terugzien in de statistieken van Cuaracao.nl. Absoluut positioneren van een advertentieblok met CSS kan dus soms een uitkomst zijn.

Wederom in mijn vorige blogspot gaf ik al aan hoe je een weight-factor in kon stellen die bepaalde tekst zwaarder liet wegen of juist minder zwaar. Gebruik bijvoorbeeld de Adwords Keyword Sandbox om de best betalende delen van een pagina te berekenen.

Wederom: Less is More
Een vervelende waarheid: Slechter is beter. Hoe slechter je content hoe beter de CTR van een advertentie zal zijn. Vind de bezoeker niet waar hij naar op zoek was dan is de kans groter dat deze op een advertentie zal klikken. Tenslotte is deze op zoek naar iets, toon je advertenties die gerelateerd zijn aan datgeen wat de bezoeker zocht dan is de kans groot dat deze doorklikt op een Adsense blok.

Nawoord
Om in de voetbalsfeer te komen zo kort tegen het WK. Een bekende voetballer zei ooit: “Elk voordeel heb z’n nadeel”. Zo ook bij optimaliseren van Adsense, hogere payouts betekeken vaak inleveren op kwaliteit. Hogere kwaliteit betekend meer traffic maar een lager eCPM. De balans slaat toch vaak uit naar de kant van kwaliteit, dat heeft namelijk als voordeel dat het optie’s open laat. Bijvoorbeeld de optie voor alternatieve adverteerders die veel meer willen betalen dan dat er met Adsense te verdienen is. Maar dat is een afweging die ieder voor zich moet maken!

2 Reacties tot nu toe

  • Jaap V April 7, 2009 @ 6:55 pm

    hahaha, leuke theorie, slechtere content = meer inkomsten

  • Kevin November 18, 2009 @ 3:49 pm

    Humm.. slechte content maakt meer inkomsten, ik kan niet anders dan het daar mee eens zijn. Geld verdienen met flutsites, I love it :)